ממתקי אבו אלעבד, כפר קאסם

התלבטתי איך להתחיל את הפוסט הזה, ובסוף הבנתי שתיאור המיקום של הכנאפיה הזו – תיאור יבש, ווייז-סטייל – ימחיש בצורה הטובה ביותר את כל הבעייתיות של המקום בו אנו חיים. "ממתקי אבו אלעבד" בכפר קאסם נמצא כמה עשרות מטרים מזרחית לכיכר הגדולה בה מצויה אנדרטת הטבח. כמה ישראלים-יהודים מכירים את סיפור הטבח הנורא הזה? כמה ישראלים-יהודים רוצים להכיר את סיפור הטבח הנורא וביקרו במוזיאון הטבח או קראו את הספר המפרט את הכרונולוגיה הנוראה שלו?

כפר קאסם נמצאת במרכז המדינה, אולי הרבה יותר במרכז מאשר ערים ערביות אחרות. תסתכלו במפה – הנה היא שם, בסמוך לחיבור בין כביש 6 וכביש 5, מן הדרכים החשובות ביותר באיזור המרכז. והרי איזור התעשייה הסמוך נקרא "לב הארץ". ועדיין, המחלף שמחבר בין הכבישים האלו נקרא מחלף קֶסֶם. לא קַאסֶם, חס וחלילה, אלא קסם, שתי תנועות סגול, שלא נתבלבל. בעיניי, הקסם העיקרי הוא שההשכחה של מה שקרה שם – הצליחה מעל המשוער.

על פי סיפור ישן, התווכחו המלך וליצן החצר אם ייתכן וישנו חטא שההתנצלות עליו גרועה מן החטא עצמו. הליצן טען שכן, והבטיח להוכיח זאת למלך. בהמשך היום, בעודו מהלך ברחבי הארמון, חש המלך צביטה בישבנו. כשהביט אחורה, ראה את הליצן. "מה אתה עושה?" שאלך המלך את הליצן, וזה האחרון השיב לו: "אוי, סליחה, אדוני, התבלבתי בינך לבין אשתי"… בפרפראזה עקומה על הסיפור הזה, אפשר לומר שגרוע יותר מחטא הטבח הוא היעדר ההתנצלות הציבורית-ממלכתית לגביו.

אולי צחוק הגורל הוא שהיום – למרות ההכחשה וההסתרה – אם תרצו לאכול כנאפה בכפר קאסם, לא תוכלו להתחמק מן האנדרטה שניצבת בגאון ובבושה במרכז הכפר. ואם הצימוד הזה מזכיר לכם מערכון של החמישייה הקאמרית – כבר עשיתם את הצעד הראשון כדי להבין שהיהודים הם לא היחידים בארץ הזו ששמחתם מהולה, באופן תמידי, בעצב.

אז איך הכנאפה כאן? סבירה, לא יותר. בחלקה העליון ניצבת שכבה עבה של אטריות רכות, כך שהיא חסרה את הקריספיות או את הנוקשות שמנוגדת לשכבת הגבינה. והגבינה עצמה מרגישה קצת כמו פודינג – גם במרקם, שהוא צמיגי יותר מהרגיל, וגם בטעם, שהוא מתוק מדי ודי רחוק מטעם של גבינה.

   

ממתקי אבו אלעבד
א-סולטאני 44, כפר קאסם
050-8718868

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.