כנאפה חסוס, כפר כמא

אודה ולא אבוש: עד גיל מתקדם למדי, לא ידעתי הרבה על המיעוטים שחיים כאן איתנו. אמנם, סמוך ליישוב בו גדלתי היה יישוב ערבי, ומגיל צעיר ידעתי על קיומם לצידי, אך את סיפורם המלא פגשתי באיחור של שנים רבות. את הדרוזים פגשתי לראשונה בימי הצבא, ועד היום אני לא יכול להגיד בלב שלם שאני מכיר את סיפורם של הבדואים. והצ'רקסים – רק בשנים האחרונות התוודעתי למהותם, להיסטוריה שלהם ולסיפור חייהם בארץ. ולכל מי מכם שלא בקי בתולדותיהם של הצ'רקסים – אמליץ להזדרז ולהגיע למוזיאון הצ'רקסי ולהיפגש עם זוהיר תחאוחא; למה להזדרז? כי חבל על כל רגע שעובר מבלי שאתם פוגשים את האדם המקסים הזה ושומעים את הסיפור הקסום של הצ'רקסים. (שימו לב: מדובר במקום אחר מאשר המרכז למורשת הצ'רקסית.)

בלבו של כפר כמא – אחד משני הכפרים הצ'רקסים בארץ (השני הוא ריחנייה) – שוכנת חנות כנאפה ששמעה יצא למרחוק. בעל המקום, צעיר בשם חסוס – זהו הכינוי שדבק בו, שמו המקורי: חסן – מכין כנאפה במנה אישית או זוגית. כידוע, כנאפה אישית הפכה לטרנד בארצנו, ובעיקר במקומות בהם אין תעבורה גבוהה, שכן מדובר בפתרון מצוין למצב כזה. כפי שציינתי כאן כבר בעבר, הבעיה המרכזית עם הכנאפה האישית היא שהמגש עם האטריות והגבינה מוכן מראש ומחכה במקרר לרגע הכנתו. בכך, כבר מאבדת הכנאפה מן הטריות שמאפיינת אותה בהגדרתה כמאכל שמכינים בו במקום. נכון הוא שגם בכנאפיות המסורתיות, בהן מכינים בו-במקום כנאפה במגשים גדולים, ללא שום הכנות מראש, אנחנו לא תמיד זוכים לאכול כנאפה טרייה-טרייה – אבל שם, לפחות, יש פוטנציאל לכזו!

מעבר לסיפור ההיסטורי (והנוכחי) המעניין של הצ'רקסים – יש להם גם גבינה מיוחדת. מדובר בגבינה קשה במרקם צמיגי (תחשבו על גבינה צפתית), ובה משתמשים גם להכנת כנאפה. במחלבת אלברוס בכפר כמא – מרחק פסיעות אחדות מן הכנאפה של חסוס – מכינים גבינה צ'רקסית.

הכנאפה של חסוס עבה למדי והגבינה מורגשת בה וטעימה. המכלול אינו מתוק מדי (שזה דבר טוב!). החלק החלש במנה הוא, לדעתי, האטריות – שכבת האטריות עבה למדי, כך שהחלק העליון שלה פריך והחלק התחתון שלה רך; זה יכול היה לייצר שילוב של מרקמים שונים, ביחד עם הגבינה הרכה, אבל בפועל – בעיקר בגלל עובי המנה – נדמה שאתה אוכל בכלל פשטידה ולא כנאפה.

מומלץ להגיע לביקור בכפר כמא, ואם אתם שם – קפצו לאכול אצל חסוס, זה בהחלט ירענן את מה שאתם חושבים על כנאפה. עם זאת, נדמה לי שהסיפור של הצ'רקסים מעניין יותר מהסיפור של הכנאפה הזו.

  

כנאפה חסוס [פייסבוק]
כפר כמא
052-6432001

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.