ממתקי קשאש, עכו
אותנטיות. איזו מילה שנואה. בדרך כלל, משתמשים בה בני המעמד הגבוה לתיאור תופעות או מוצרים – ובמקרים גרועים במיוחד, גם אנשים – מן המעמד הנמוך. ברבות השנים, החלו להשתמש בה בני המעמד הנמוך כדי למשוך אליהם אנשים מן המעמד הגבוה. ובין לבין, התרחק המונח הזה ממשמעותו המקורית – אותנטיות היא "מצב בו הפרט חש כי הוא מתנהג ופועל באופן נאמן למחשבותיו ורגשותיו הפנימיים חרף השפעות חיצוניות" – עד שהוא עצמו אולי כבר לא אותנטי…
שני עולמות מתאפיינים בשימוש נרחב במונח "אותנטי": עולם האוכל ועולם התיירות. וכשמשלבים את שניהם, קל להתפתות להתייחס לבתי אוכל כ"אותנטיים" על מנת להגביר את מידת הפופולריות שלהם בקרב טיילים ותיירים. ומבין אלו, המילה "אותנטי" מלווה לעיתים תכופות את השׁוּק. פעם שוק היה מקום שהולכים לעשות בו קניות, וגם היום הוא כזה בעבור חלקים נרחבים באוכלוסייה. אבל רבים אחרים הולכים לשוק כדי לחוות חוויה אותנטית. עד כדי כך התרחקו חלקים מאיתנו מן השוק עד שלטיילים של היום צריך להסביר מה זה שוק ("שוק הוא זירת מפגש בין צרכנים לבין סוחרים המציעים את מרכולתם," מסביר מדריך טיולים ללקוחותיו הפוטנציאליים; ובשוק הפשפשים בכרמיאל "האווירה היא של שוק פשפשים אותנטי," מסבירים במלון הבוטיק ללקוחותיהם הפוטנציאליים).
אז איך מאפיינים שוק – אם הוא "אמיתי" או "לא אמיתי", ומבלי להשתמש במילה "אותנטי" – בלי ליפול לקלישאות? השיטה שלי פשוטה. אני בוחן שוק על פי המדד הבא: האם התושבים המקומיים באים לערוך בו קניות שוטפות, והם הם מהווים את רוב המבקרים בו? (נכון, קשה למדוד באופן מדעי את התשובה לשאלה הזו, אך בהחלט ניתן, באמצעות תצפית פשוטה, לקבל מושג לגביה.) ביקור בשוק הכרמל יניב תשובה שנוטה לשלילית, בעוד ביקור בשוק התקווה יניב תשובה שנוטה לחיובית; שוק רמלה – כן, שוק מחנה יהודה – לא; שוק התקווה – לא, שוק נתניה – כן. ובכן, גם לגבי שוק עכו העתיקה התשובה היא שלילית. למען ההגינות, צריך לומר שלא נותרו בארץ הרבה שווקים "אמיתיים" (או "אותנטיים", אם תרצו).
והרי לכם כלל אצבע: שווקים "אמיתיים" יציעו, בדרך כלל, כנאפה "אמיתית" (ע"ע שוק רמלה) – גם אם אינה משובחת (ע"ע שוק רמלה) – בעוד שווקים "לא אמיתיים" ישווקו כנאפה חדשנית, מיוחדת, נועזת (ע"ע שוק מחנה יהודה). אתם יכולים להבין לאיזה סוג קהל פונה כל אחד מסוגי הכנאפה הללו.
והרי לכם מקרה בו כלל האצבע אינו נכון: שוק עכו העתיקה. "ממתקי קשאש" בשוק המצועצע היא חנות ותיקה ו"אמיתית". בכניסתכם לחנות, יקבלו את פניכם מגשי כנאפה "אמיתית", ולמטה, במפלס התחתון, יחכו לכם מגשים רבים עטורים בבקלאוות מסוגים שונים.
כאמור, העובדה שהכנאפה היא "אמיתית" לא אומרת בהכרח שהיא משובחת במיוחד. אז איך היא אצל קשאש? שיכבת האטריות דקה ולא פריכה מספיק, שיכבת הגבינה לא מתוקה מדי ורק כעבור שניות אחדות מרגע הביס תרגישו טעם נחמד בפה. באופן כללי, מנת הכנאפה היתה ניטרלית – ובימינו, זה לא דבר רע. לא היו לה טעמי לוואי (שמתקבלים, בדרך כלל, בעקבות שימוש בשומן זול), ומצד שני היא לא ריגשה אותי במיוחד.
בקיצור, אם אתם כבר מסתובבים בשוק – יהיה נחמד לאכול את הכנאפה הזו, ובתוך כך לחשוב איך אפשר היה לשפר אותה קצת. מה שבטוח הוא שלא צריך להגיע לעכו במיוחד בשבילה. גם לא בשביל השוק, כי הוא הרי לא באמת אותנטי…
ממתקי קשאש
שוק עכו העתיקה
052-7381652
One comment