קנאפה ג'לג'וליה, ג'לג'וליה [נסגר]

לפני חודשים ספורים נפל דבר באזור השרון המזרחי (כלומר, מזרחית לכביש 4): כנאפיה נפתחה בג'לג'וליה! ג'לג'וליה הוא יישוב קצת מוזר. למרות שהוא נמצא ממש בחצר האחורית של כפר סבא והוד השרון – שני יישובים מבוססים המאכלסים יחדיו כ – 160,000 תושבים – ולמרות שרבים חולפים בו בדרכם מ/אל כביש 6 החולף בסמוך ליישוב, הוא לא באמת מוכר.

אחת הסיבות שתורמות להיותו עלום בעבור תושבי הסביבה (היהודים) היא שטחו הקטן1, אשר לא מאפשר קיומם של חיי מסחר עשירים. כאשר תושבי השרון רוצים לקנות בזול – הם נוסעים, בדרך כלל, לטירה, שגם היא אינה רחוקה, ונהנים שם מאפשרויות קנייה מגוונות ביותר. כחלק מן הצנע המסחרי ביישוב, גם הקולינריה המקומית לא הצליחה לפרוח יותר מדי (פרט, אולי, ל"חומוס אבו האני" המוכר), וכאשר תושבי האזור רוצים ליהנות ממסעדה מזרחית טובה, הם בדרך כלל הולכים ל"אבו זיאד" או ל"ריחן" הסמוכות, אשר נמצאת על אם הדרך.

ולענייננו: עד לא מזמן, לא ניתן היה למצוא במקום כנאפה2.

כאמור, כל זה השתנה לפני חודשים אחדים, אז נפתחה בכניסה המזרחית ליישוב (לא רחוק מתחנת הדלק "דלק") כנאפיה חדשה, שהפכה מיד ללהיט בקרב התושבים המקומיים ותושבי הסביבה. שמה: קנאפה ג'לג'וליה (הקו"ף במקור). כל המתוקים הנמכרים שם – נעשים במקום על ידי מומחה (לא מקומי), אשר למשפחתו כנאפיה וותיקה בשכם. ניתן למצוא שם כנאפה משלושה סוגים – רגילה (ללא צבע מאכל), נאבלסיה (עם אטריות טחונות) ומַבְּרוּמָה (מגולגלת, ללא צבע מאכל) – ובנוסף לאלו: פטיר, קטאיף, עוואמי (בהמשך, נרחיב כאן בבלוג על מינים אלו של מתוקים ערבים מסורתיים) ומגוון רחב של מיני בקלאוות. את המברומה, הקטאיף והעוואמי ניתן למצוא בעיקר בסופי שבוע, אז התנועה במקום ערה מתמיד, בכל מקרה מומלץ לברר לגבי הימצאם בטרם הגעה.

הכנאפה הקלאסית טובה מאוד, אם כי נוטה לעודף-מתיקות (לכן, אני מסרב בנימוס להצעה להוסיף לה סירופ בעת ההגשה) ולעודף-שומן. כיוון שכך, וכיוון שהמנות המוגשות במקום נדיבות מאוד, מומלץ לחלוק את המנה בשניים ובכל מקרה ללוות אותה בקפה חזק ומר. שכבת הקדאיף היא בעובי מושלם, והאטריות מתפצחות בפה בכיף גם אם אוכלים אותה כשהיא לא הרגע-ירדה-מהגז. המברומה משובחת ביותר, אחת מן הטובות שאכלתי בארץ – יש בה איזון מדויק בין כמות הגבינה לכמות האטריות (בדרך כלל, נוטים להעמיס באטריות), ונוסף על כך – שכבת האטריות אינה קריספית מדי (מה שמקל על אכילתה) ודווקא כאן מצליחים לא להגזים בכמות השומן; התוצאה היא פשוט מעדן.

כיוון שהמקום הפך מייד להיות פופולרי מאוד בקרב אנשי היישוב – בנוסף לחנות, מזמינים ממנו מתוקים לשמחות המקומיות – כמעט תמיד תמצאו כאן מגש טרי של כנאפה. אם תוסיפו על זה את בעל הבית הסופר-נחמד (דִיאָה), את האווירה המיוחדת של הכפר הקטן ואת המחיר המצחיק למנת כנאפה (10 ש"ח למנה ענקית) – תקבלו קסם של חוויה. לאור זאת, ולאור המרחק הקצר ביותר מביתי, לא פלא שאני משתדל להגיע לשם לפחות פעם בשבוע…

  

קנאפה ג'לג'וליה
בסמוך לכניסה המזרחית לג'לג'וליה (בסמוך לצומת של כביש 531 עם כביש 5233)
054-8384463

הערות שוליים

  1. לפני כעשר שנים, במהלך דיון של ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, נטען כי ג'לג'וליה הוא היישוב בעל שטח השיפוט הקטן ביותר בישראל (ניתן להוריד את פרוטוקול הדיון כאן).
  2. פרט לימי הרמדאן, בשעות מסוימות, אז מכרה אחת מן המאפיות במקום כנאפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.